Uitleg affiliate marketing
Photo by Hal Gatewood on Unsplash

Wat is affiliate marketing? Een zeer uitgebreide uitleg!

Affiliate marketing wint de afgelopen jaren flink aan populariteit. Steeds vaker komen we affiliate links tegen in bijvoorbeeld beschrijvingen van Instagram posts en Youtube-video’s. Daarnaast is het ook een goed verdienmodel voor websites. Als affiliate promoot je producten van bedrijven en ontvang je hiervoor – als de consument tot aankoop overgaat – een vooraf afgesproken vergoeding. De consument merkt hier helemaal niets van. Voor bedrijven is het een gunstige manier van marketing, omdat zij voor de promotie geen moeite hoeven te doen. In deze affiliate marketing gids lees je alles wat met dit begrip te maken heeft, lees je een uitleg, bekijk je een infographic en hebben we een duidelijke begrippenlijst opgesteld. Voor de beginner, maar ook voor de gevorderde affiliate marketeer zeer interessante informatie!

Wat is affiliate marketing: Een verkorte uitleg

Affiliate marketing is het proces van het verdienen van een commissie door de producten van anderen (of bedrijven) te promoten. Je zoekt een product dat je leuk vindt, promoot het bij anderen en verdien een deel van de winst voor elke verkoop die je doet. In de onderstaande infographic zie je een uitleg aan de hand van een voorbeeld.

Wat is affiliate marketing infographic
Deze infographic gebruiken op je eigen website? Dat mag! Zet er wel de volgende bronvermelding bij: “Deze infographic is afkomstig van affiliate-gids.nl

Meerdere partijen nodig voor affiliate marketing

In affiliate marketing zijn drie partijen betrokken:

  1. Verkopers en productmakers
  2. Affiliates en adverteerder
  3. Consument

Hieronder gaan we dieper in op elke partij.

Verkoper en productmakers

De verkoper, of het nu een solo-ondernemer of een grote onderneming is, is een verkoper, handelaar, productontwikkelaar of detailhandelaar met een product op de markt. Dit product kan van alles zijn. Zo kan de verkoper een digitaal product maken, een fysiek product of een dienst aanbieden. De verkoper hoeft niet actief betrokken te zijn als het gaat om affiliate marketing. Hij of zij kan de adverteerder het werk laten doen door deze een vergoeding te geven over aangebrachte klanten of geverifieerde verkopen.

Affiliate en adverteerders

Ook wel partners, uitgevers en publishers genoemd. In deze groep hebben wij het meeste ervaring opgedaan. Deze groep kan een bedrijf, maar ook een individu zijn en probeert het product van de bovenstaande groep op een aantrekkelijke manier op de markt te brengen. Met andere woorden: De affiliate promoot het product om consumenten ervan te overtuigen dat het waardevol of nuttig voor hen is en overtuigt hen om het product te kopen. Als de consument het product uiteindelijk koopt, ontvangt de affiliate/partner commissie van de verkopende partij.

De consument merkt niets van affiliate marketing

De consument weet vaak niet van de deal tussen de affiliate en verkoper af. Sommige affiliates melden wel duidelijk in hun algemene voorwaarden of andere plek op hun website/blog/sociale media kanalen dat zij inkomsten verkrijgen middels affiliate marketing. Anderen doen dit niet. Hoe dan ook: De consument betaalt niets extra voor producten die gekocht worden via affiliate marketing.

Tactiek voor bedrijven om verkopen te stimuleren

Affiliate marketing is een populaire tactiek om de verkoop te stimuleren. Enkele statistieken op een rij:

  • 81% van de merken en 84% van de publishers maken wel eens gebruik van de kracht van affiliate marketing.
  • Er is elk jaar een stijging van meer dan 10% in de uitgaven te zien voor affiliate marketing bij bedrijven in de Verenigde Staten.
  • In 2018 werden de contentmarketingkosten geraamd op 62% van de traditionele marketingprogramma’s, terwijl ze tegelijkertijd driemaal de leads van traditionele methoden genereerden. In feite kan 16% van alle online bestellingen worden toegeschreven aan de impact van affiliate marketing.
  • De interesse in affiliate marketing is de afgelopen jaren geëxplodeerd, zoals je in de onderstaande afbeelding van Google Trends kan zien.
Affiliate Marketing Google Trends
Screenshot van Google Trends genomen op 16 juni 2020 om 11:48

Verschillende manieren van commissies verdienen

In de wereld van affiliate marketing wordt er grofweg onderscheid gemaakt tussen twee manieren van uitbetalen. Als affiliate ontvang je commissies over producten en/of diensten van merken. Sommige mensen vinden dat CPC, CPA en CPV (zie begrippenlijst) hier ook bij horen. Alhoewel dit een prima extra verdienmodel is voor op een (affiliate) website, is deze vorm van commissie uitbetalen geen gebruikelijke vorm binnen affiliate marketing.

Betalingen per verkoop (CPS)

Dit is de standaard binnen affiliate marketing en veruit het meest gebruikt. In deze uitbetalingsstructuur betaalt de handelaar de affiliate een percentage van de verkoopprijs van het product nadat de consument het product heeft gekocht. Voor bedrijven is deze manier van adverteren gunstig, omdat ze pas geld afdragen als een product is verkocht. Affiliates krijgen hierdoor op hun beurt vaak een hoge commissie op producten. Deze vergoedingen liggen veel hoger dan bijvoorbeeld een vergoeding van een klik op een Adsense-advertentie.

Betalingen per lead (CPL)

CPL betekent Cost Per Lead. De affiliate moet de bezoeker overhalen om op de website van de verkopende partij een actie te ondernemen. Deze actie wordt van tevoren gecommuniceerd. Hierbij kun je denken aan:

  • Inschrijven voor een nieuwsbrief
  • Aanmelden voor een proefperiode
  • Abonneren op een nieuwsbrief
  • Downloaden van een applicatie of software

Affiliate netwerken en programma’s

Wie wilt gaan starten als verkopende partij of affiliate, komt vaak uit bij de grote affiliate-netwerken. Dit zijn netwerken waar bedrijven zich aanmelden met hun product en affiliates met hun promotieruimte. Het affiliate netwerk koppelt deze twee partijen aan elkaar, verzorgt de facturering, klantenservice en tracking van de links. Bekende netwerken zijn:

  • Awin
  • Daisycon
  • Tradetracker

Daarnaast zijn er ook een hop bekende losse affiliate programma’s in Nederland en België. Dit zijn bedrijven die een eigen affiliate programma hebben en niet aangesloten zijn bij een groot netwerk. Je moet je als affiliate los aanmelden. Voorbeelden zijn:

  • Partnerprogramma van Bol.com
  • Decathlon (via ImpactRadius)
  • Coolblue (via Partnerize)

Begrippenlijst affiliate marketing

Hieronder zie je enkele woorden en begrippen die je vaak tegenkomt in de wereld van affiliate marketing. Deze woordenlijst breiden we regelmatig uit met de nieuwste buzzwoorden en informatie.

Begrippenlijst affiliate marketing
Afbeelding: Canva Pro

Campagne: Binnen veel affiliate-netwerken wordt een adverteerder, die een product of meerdere producten verkoopt, een campagne genoemd. Bijvoorbeeld: “Campagne voor Tuincentrum A van start! Tot 5% commissie over kamerplanten”

Commissie: Affiliate marketing is het proces waarbij een affiliate commissie verdient voor het op de markt brengen van andermans producten of producten van een bedrijf. De commissie is een vergoeding die gegeven wordt aan de affiliate marketeer als de consument tot aankoop overgaat.

Promotieruimte: Als je je gaat aanmelden op affiliate-netwerken, vul je de plekken in waarop je de verschillende affiliateprogramma’s gaat promoten. Dit kunnen o.a. websites, sociale media kanalen (Instagram, Facebook e.d.), YouTube-kanalen, whatsappgroepen en zelfs Twitch kanalen zijn. Sommige netwerken vinden het ook prima als je producten alleen aan gaat raden aan familie en vrienden.

CPA: Afkorting van Cost Per Action of Acquisition. Dit is een afrekenmodel voor bedrijven die online advertenties kopen. Er wordt pas overgegaan tot betaling als er een actie is ondernomen.  

CPS: Afkorting van Cost Per Sale. CPS wordt het meest gebruikt binnen de wereld van affiliate marketing. De verkoper betaalt een vooraf afgesproken vergoeding aan de publisher uit als de consument een product daadwerkelijk koopt. Vaak wordt dit weergegeven als percentage. “Bijvoorbeeld 8% commissie op producten uit de productgroep elektronica”.

CPC: Afkorting van Cost Per Click. Adverteerders betalen dan per klik op de advertentie. Deze vorm zie je vaak terug bij advertenties binnen Google Ads. Bedrijven betalen dan per klik die consumenten doen op hun advertentie. Deze vorm zie je zelden in de wereld van affiliate marketing. Toch hebben wij wel eens aanvragen gehad, waar bedrijven op onze affiliate website wilden adverteren middels een CPC advertentie.

CPL: Afkorting van Cost Per Lead. Binnen verschillende grote affiliatenetwerken (zoals Tradetracker, Daisycon en Awin) kom je deze term wel eens tegen. CPL betekent dat je een vergoeding ontvangt als de bezoeker een bepaalde actie uitvoert bij de adverteerder. Dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een app, e-mailadres achterlaten voor meer informatie of een offerte opvragen. Hier kan je als affiliate vaak leuk aan verdienen, omdat je de mensen goed kan sturen. Mensen zijn erg gevoelig voor CPL advertenties waar ze iets voor terugkrijgen. Bijvoorbeeld: “Schrijf je bij dit tuincentrum in voor de nieuwsbrief en je ontvangt direct €5,00 korting voor in de winkel”. Bekijk dus altijd goed de CPL campagnes binnen de grote affiliatenetwerken. Als een campagne goed aansluit bij jouw website of sociale media kanaal, kun je er goed mee verdienen!

Advertorial: Een advertorial is een artikel opgesteld in de stijl van de website. Een website geeft dit (vaak) aan met een label. Het artikel is weliswaar geschreven in de stijl van de redactie, maar is wel ingezonden door een bedrijf dat reclame wil maken op een website.

Editorial: Een editorial is geschreven door de redactie zelf en bevat (vaak) de mening van de schrijver / redactie.

Veelgestelde vragen over affiliate marketing

Vragen en antwoorden over affiliate marketing.

Wat is affiliate marketing in het kort?

Affiliate marketing is het proces van het verdienen van een commissie door de producten van anderen (of bedrijven) te promoten. Je zoekt een product dat je leuk vindt, promoot het bij anderen en verdien een deel van de winst voor elke verkoop die je doet.

Welke partijen zijn van belang?

In de wereld van affiliate marketing krijg je te maken met: Verkopers en productmakers, affiliates, adverteerders en publishers, en de consument.

Hoeveel commissie krijg je als affiliate?

De commissie hangt af van de adverteerder. We hebben wel eens commissies gekregen/gezien van 1% tot 300%. Ook hangt het vaak af van de niche. Zo verdien je meer als je bijvoorbeeld een huisdierverzekering verkoopt, waar mensen voor langere tijd gebruik van gaan maken, dan een zakje knijpers bij Bol.com.

Hoe start je met deze vorm van marketing?

Je begint met het creëren van een promotieruimte. Dit kan een sociale media kanaal, youtube-kanaal, website, blog of andere vorm van ruimte zijn waar je affiliate links kan plaatsen. Daarna meldt je je aan bij affiliate netwerken en geschikte programma’s. Daarna begin je met het plaatsen van links. Dit is echter de verkorte uitleg. Voor meer informatie kijk je op Affiliate-gids.nl.

Wie betaalt de commissie over de verkoop?

De commissie wordt binnen affiliate marketing altijd betaalt door de verkopende partij. De consument merkt niets van deze transactie en hoeft ook geen extra geld te betalen over het product of de dienst.

Hoofdafbeelding: Photo by Hal Gatewood on Unsplash

Ook interessant
Highlighten / markeren Google tekst
Google test met markeren (highlighten) van teksten op websites